Dragracing

Dragracing är en motorsport som finns i flera olika varianter för olika fordon. Sporten föddes och organiserades först i USA men sättet som man tävlar på har egentligen funnits lika länge som det har funnits motordrivna fordon. Innan dragracing tävlade man på olika banor eller rent av i olagliga street race med vanliga bilar som trimmats upp i höga hastigheter. Idag är sporten mycket mer kontrollerad och fordonen man använder uppfyller höga säkerhetskrav för att minimera riskerna. Det finns ett officiellt dragracingförbund i Sverige idag, SDR, som organiserar tävlingar och koordinerar de olika lokala föreningarna i arrangemang och events som lyfter fram sporten. NDRS, Nordiska Dragracing-serien, är idag SDR’s huvudyssla och Europas största liga för både publik, deltagare och antalet tävlingar som körs.

Vintagebil för dragracing

Dragracing utvecklades i USA

Den form av dragracing som vi ser idag utvecklades allra först i USA under 1950-talet. Det var då som det amerikanska dragracingförbundet National Hot Rod Association, NHRA, bildades och arrangerade den första officiella tävlingen 1955 i Kansas. Typiskt för den tiden var att man körde på gamla flygfält som använts under Andra världskriget men som nu stod oanvända efter freden. Banorna var garanterat flacka och långa nog för att man skulle hitta ett säkert sätt att tävla på. Redan tidigt satte man en kvarts engelsk mile som standardlängd på banorna, och tävlingen går ut på att köra sträckan så snabbt som möjligt från stående start. Det finns också en kortare distans på en åttondels mile som idag är nästan lika vanlig. Dragracing körs oftast av bilar eller av motorcyklar.

Inom dragracing kan man köra med olika fordon men vanligast är att man kör motorcykel eller en dragracingbil. USA är fortfarande världens största dragracingnation och man håller de allra största tävlingarna där. Deras nationella serie, NHRA Mello Yello Drag Racing Series, är uppdelad på 24 olika tävlingar där inte bara nordamerikanska förare får visa upp sig, utan även förare från resten av världen. Alla tävlingar inom sporten är uppbyggda på samma sätt även om fordon och klasser varierar. Man kör heat med två, eller på senare tid fyra, förare där vinnaren går vidare till nästa heat och förloraren åker ur. Varje lopp har samma struktur och den som vinner sista loppet i deltävlingen tar hem poängen.

Bakom kulisserna på dragracing

Det som man främst förknippar med sporten är de snabba, aerodynamiska bilarna som spinner loss på raka banor såpass att de lyfter i nosen. Bilden är klassisk och för den oinvigde kanske det också räcker för att kittla spänningsnerverna. Dragracing är dock mycket mer än så och det finns mycket att lära sig för den som vill. Dels har sporten många olika klasser för olika fordon. I Sverige kör man till och med snöskoter som en variant på dragracingsporten och ibland kör man också med båtar. För bilar hittar du en mängd olika klasser och varianter på tävlingen som ställer andra krav på både förare och fordon. Det kan handla om att komma så nära en viss tid som möjligt.

Top Fuel Dragster är den vanligaste tävlingsklassen för bilar i dragracing och också den snabbaste. Här hittar du riktiga monstermotorer som hinner komma upp i över 500 kilometer i timmen på bara fem sekunder. Dessa bilar är dessutom riktiga tekniska underverk och den som kör måste känna till exakt hur bilen fungerar i varje sekund eftersom det handlar om så små marginaler. Sträckan på 402 meter avverkas på mindre än fem sekunder. Det finns också klasser inom dragracing där bilarna måste vara retro, ha en viss tyngd eller en speciell utformning. På så vis kan du hitta andra roliga lopp som går lite långsammare och du kanske hinner njuta mer som publik. Under hela tiden pågår också ett frenetiskt säkerhetsarbete i och runt om depån. Dödsolyckor har skett med jämna mellanrum, men är inte så vanliga i Sverige.

Monstermotorer och slimmad kaross

Tjusningen med dragracing består i kraften hos motorerna och ju mer man vet om tekniken desto roligare blir det att följa tävlingarna. Att komma upp i så höga hastigheter på en så kort sträcka borde vara omöjligt men med rätt design, material och teknologi så når dragracing hela tiden nya rekord. I Sverige är sporten på tillväxt och sedan den första tävlingen hölls 1968 har det officiella svenska dragracingförbundet formerats, vuxit och blivit ett av de ledande förbunden i världen. Idag är den nordiska ligan störst i Europa och man lockar både deltagare och publik från många länder.

Dragracing är mer än bara amerikanska muskelbilar och sysselsätter människor inom många branscher året runt. Att utveckla motorerna och bilarnas kapacitet är en avancerad vetenskap, samtidigt som man vill garantera säkerheten för förare och publik. Det arbetas också med alternativa bränslen, gummiblandningar och andra variabler för att bredda sporten. Kort sagt finns det mycket att lära sig om denna världens snabbaste motorsport.