Rally

Rally körs med trimmade snabba bilar

Rally är en av världens mest populära bilsporter och en av de som man officiellt tävlat i allra längst. Sporten drar stor publik och körs över hela världen, både i lokala tävlingar och i världsmästerskapet som består av flera deltävlingar. Rally utmärker sig som en av de tuffare bilsporterna, framför allt för förarna som behöver vara i toppform för att orka köra de fysiska racen. Då man kör på olika underlag i ganska svår terräng utsätts både bilen, föraren och kartläsaren för stor påfrestning under långa stunder. Sporten är också uppdelad i olika klasser och det är finns till och med ett veteranbilsrally som går lite långsammare.

Rally som världssport

I Sverige är motorsport en ganska stor tilldragelse för både utövare och publik. Då vi under 70-talet flera gånger stod värd för en av deltävlingarna i Formel 1-VM kom intresset för motorsport att bli nationellt, och efter stadiga framgångar inom de olika motorsporterna så är Sverige idag ett land att räkna med. När det kommer till rally har vi haft två svenska världsmästare, Björn Waldegård i en Ford Escort 1979 och Stig Blomqvist i en Audi Sport Quattro 1984. I över ett decennium har nu världsmästerskapet dock totaldominerats av två fransmän som plockat hem samtliga titlar sedan 2004, Sébastien Loeb och Sébastien Ogier.

Internationellt sett är rally den största motorsporten efter Formel 1 som körs på asfalterade banor. De deltävlingar som ingår i rally-vm körs på olika underlag, som asfalt, grus, lera eller is och snö på de svenska och norska banorna. Kraven som ställs på bilarna och förarna är därför väldigt höga och omväxlande och det gäller att känna sin bil väl. Under säsongen 2016 kördes 16 deltävlingar i VM, men det finns också såklart nationella tävlingar och mästerskap som förarna tar sig an däremellan. Klass A är den vanligaste klassen att tävla i och där får bilarna vara trimmade i princip hur mycket som helst, så länge de är fabrikstillverkade.

Klassiska lopp och förare

Det finns några lopp som anses vara mer prestigefyllda än andra och vissa som tilldrar sig en stor publik år efter år. Monte Carlo-rallyt har körts sedan 1911 och är en av de allra första organiserade biltävlingarna. Denna tävling är än idag en av VMs delsträckor. Loppet på Korsika är ett av de tuffaste och har under åren drabbats av så många olyckor att man nu strukit denna tävling från VM-kalendern och istället ingår Korsika-rallyt i Intercontinental Rally Challenge. Det mest klassiska av alla lopp är dock Paris-Dakar som körs i flera dygn från Frankrike genom Nord- och Västafrika för att sluta i Senegals huvudstad Dakar.

Paris-Dakar-rallyt kördes första gången 1978 och har varit ett av de mest omdiskuterade loppen av alla. Det är långt, tufft och smärtsamt men ändå tycks många förare vilja deltaga. Inte bara professionella rally-förare som Colin McRae, Carlos Sainz och Ari Vatanen har kört utan även Prins Albert II av Monaco, Caroline av Hannover samt affärsmannen Mark Thatcher. Vår egen svenska Tina Thörner har varit med flera gånger och nått som bäst en andra- och en tredjeplats. På grund av inrikes problem i flera av länderna på vägen har detta rally flyttats till Sydamerika sedan 2009.

Rally är en stor motorsport

Rally är en av de största motorsporterna på en internationell skala och man har tävlat i sporten väldigt länge. Det är en tuff sport som ställer höga krav på förare och bil, samtidigt som man behöver ha en duktig kartläsare eftersom man inte kör på en flack bana. Rally i Sverige har vuxit i popularitet och detta mycket på grund av framgångarna för den svenska kartläserskan Tina Thörner. Hennes framgångar i team med Colin McRae och Nasser Al-Attiyah samt som världsmästare för damer har satt Sverige på rally-kartan. Det finns många prestigefyllda lopp att köra för både amatörer och proffs, och tävlingar som Paris-Dakar-rallyt kan pågå i flera dygn innan en mästare korats.